Za co odpowiada belka tylna skrętna?
Belka tylna skrętna jest częścią zawieszenia pneumatycznego podwozia samochodu. Łączy w sobie cechy zawieszenia zależnego z niezależnym. Bardzo poprawia komfort jazdy, niwelując drgania spowodowane nierównościami terenu, ale z czasem zużywa się i wymaga wymiany. Poniżej wyjaśniamy, na czym polega jej działanie.
Jak działa i jak zbudowana jest belka tylna?
Zasada działania tego elementu podwozia, który najczęściej spotyka się w samochodach francuskiej produkcji (ale też niektórych azjatyckich), może wydawać się skomplikowana, ale tak naprawdę jest dość prosta. Zawieszenie samochodu działa jako niezależne do pewnego momentu. Uzależnione jest od ilości siły, z jaką samochód najedzie na nierówność. Drugie koło otrzyma informację o tym, czy ma zareagować, czy nie, gdy siła uderzenia będzie wystarczająco mocna i zawieszenie przejdzie z niezależnego w zależne. W przeciwieństwie do samochodów produkcji niefrancuskiej, częścią resorującą belki tylnej skrętnej są sprężyny, podczas gdy „Francuzy” w tym miejscu mają montowane drążki skrętne. W skrócie, cały mechanizm składa się z trawersu, wahaczy, łożysk. Belka nie jest połączona sztywno z podwoziem, a jedynie opiera się na nim.
Kiedy belka nadaje się do wymiany?
Niestety nie jest to część, która wytrzyma dużo pracy. Poddawana dużym przeciążeniom oraz wystawiona na brud i korozję, belka tylna skrętna będzie do wymiany po ok. 50-70 tysiącach kilometrów.
Najczęściej pękającym elementem belki jest drążek skrętny. Pierwsze oznaki, że z zawieszeniem zaczyna się coś dziać są niepozorne, ale lepiej nie ryzykować awarii zawieszenia w trakcie jazdy.
W przypadku zużycia belki skrętnej, pojawiają się następujące problemy:
- droga hamowania wydłuża się,
- widoczna jest korozja na sprężynach,
- samochód zaczyna zachowywać się inaczej podczas hamowania i wchodzenia w zakręty,
- przy nagłych zmianach prędkości słychać stuki,
- opony zużywają się nierównomiernie,
- pojawiają się plamy oleju z amortyzatorów,
- ABS włącza się przy każdym mocniejszym hamowaniu,
- stukanie i inne hałasy podczas jazdy po nierównościach.
Wtedy należy udać się do swojego mechanika i wymienić tę część, aby nie ryzykować utraty panowania nad samochodem i nie spowodować, że przeciążane auto dozna poważniejszej usterki.