Objawy awarii pompy wspomagania kierownicy
Pompa jest jednym z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy. Dzięki jej prawidłowej pracy wystarcza jedynie niewielka siła, aby podczas jazdy obrócić kierownicę i zmienić tor jazdy. Jednak pompa wspomagania po pewnym czasie się zużywa i może ulec awarii, co skutkuje utratą siły wspomagania. Dlatego warto dowiedzieć się, jakie są najważniejsze objawy problemów z tym elementem, aby móc jak najszybciej wykonać niezbędne naprawy.
Kiedy z pompą wspomagania jest coś nie tak?
Pompa wspomagania znacząco ułatwia sterowanie pojazdem, więc jakiekolwiek problemy z jej działaniem mogą nie tylko wpłynąć na komfort jazdy, ale przede wszystkim na jej bezpieczeństwo. Dlatego dobrze jest poznać najważniejsze oznaki, jakie mogą świadczyć o tym, że ten element układu wspomagania uległ awarii, a następnie zaprowadzić nasz pojazd do warsztatu samochodowego, który zajmie się niezbędnymi naprawami.
Główne objawy awarii pompy wspomagania to:
- Problemy z poruszaniem kierownicą podczas jazdy, ponieważ nagle potrzeba dużo więcej siły, aby wykonać nią jakikolwiek manewr i choć w niewielkim stopniu zmienić kierunek jazdy.
- Pojawienie się utrudnień podczas skręcania, które mogą dotyczyć zarówno wykonywania tego manewru tylko w jedną konkretną stronę, jak i w obie. Oznacza to, że najprawdopodobniej ciśnienie w pompie wspomagania jest bardzo niskie.
- Świecenie kontrolki układu wspomagania, które ostrzega nas, że pompa pracuje ze zbyt małą wydajnością. Dodatkowo zapalona kontrolka może informować o innych nieprawidłowościach pojawiających się w układzie wspomagania, na przykład o jego przegraniu czy zapowietrzeniu, zbyt małej ilości płynu eksploatacyjnego albo o uszkodzeniach mechanicznych.
- Specyficzny dźwięk, który zaczyna wydawać pompa wspomagania. Chodzi tu o o charakterystyczne wycie pojawiające się, gdy w układzie znajduje się zbyt mała ilość płynu. Mogą być to również wyraźnie słyszalne gwizdy pojawiające się, gdy pompa zaczyna zasysać powietrze.
- Zacinanie się układu wspomagania lub całkowity brak wspomagania. Najpierw zwykle obserwujemy, że co jakiś czas wspomaganie w kierownicy nie działa – czujemy duży opór podczas wykonywania manewrów kierownicą. W najgorszym przypadku może to być zupełna utrata wspomagania i wtedy skręcanie samochodem jest bardzo trudne, co staje się szczególnie niebezpieczne podczas szybkiej jazdy. Takie objawy oznaczają zatarcie się pompy wspomagania, zerwanie paska napędzającego pompę lub inne awarie tego układu.
W przypadku zauważenia któregokolwiek z wymienionych objawów, należy jak najszybciej wybrać się do warsztatu, w którym układ wspomagania zostanie poddany odpowiedniej diagnostyce i naprawie. Jeśli to pompa wspomagania jest uszkodzona, to można zdecydować się na jej regenerację lub wymienić ją na nowy egzemplarz. Ze względu na bezpieczeństwo lepiej jednak zainwestować w nową część, ponieważ regeneracja jest dużo trudniejsza i wymaga zachowania sterylnych warunków podczas montażu. Aby zacząć wymianę, należy najpierw usunąć płyn z wnętrza zbiornika, odłączyć przewody i zdjąć pasek napędowy. Dopiero wtedy można zmontować nową pompę i wlać płyn do zbiornika.