Kiedy opłaca się regeneracja maglownicy?
Maglownica jest zębatkową przekładnią kierowniczą, stosowaną w większości pojazdów poruszających się po naszych drogach. Jako że są elementem eksploatacyjnym, a stan naszych dróg nie jest najlepszy, uszkodzenie maglownicy zdarza się stosunkowo często. Teoretycznie ten element powinien wytrzymać 200 000 kilometrów przebiegu lub dziesięć lat, jednak ze względu na wyżej wymienione nierówności na drogach w wielu przypadkach maglownica niszczy się szybciej. Jeżeli już ulegnie zepsuciu, mamy do wyboru dwie opcje – wymianę bądź regenerację.
Czy warto regenerować maglownicę i w jakich sytuacjach?
Jeżeli podczas skręcania do naszych uszu dochodzi dziwne stukanie, a kierowanie pojazdem sprawia nieco trudności, bardzo możliwe, że maglownica uległa uszkodzeniu. W takim przypadku powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do profesjonalnego warsztatu, w którym pracownik po zapoznaniu się ze stanem tego elementu będzie w stanie stwierdzić, czy maglownicę należy wymienić, czy może poddać regeneracji.
To, która z tych opcji sprawdzi się lepiej, zależy przede wszystkim od stopnia uszkodzenia maglownicy. Jest to dość drogi element, którego cena może wynosić nawet kilkaset złotych. Do tego należy doliczyć opłatę za wymianę. Wymiana na nową jest dobrym rozwiązaniem jedynie w sytuacji, kiedy poprzednia maglownica nie nadaje się do użytku, ponieważ większość elementów uległa uszkodzeniu.
W przypadku, kiedy ten element nie został całkowicie zniszczony, o wiele bardziej opłacalnym działaniem jest regeneracja maglownicy. Jest to rozwiązanie stosunkowo tańsze, a także korzystniejsze dla środowiska, ponieważ element zostaje naprawiony, a nie wyrzucony. Podczas regeneracji wykwalifikowany pracownik usuwa luzy w mechanizmie, wymienia uszczelki, drążki kierownicze i ich końcówki. Każdy z elementów zostaje dokładnie oczyszczony, natomiast listwy poddawane są szlifowaniu. Na koniec montowane są nowe tuleje. Dzięki wymianie uszkodzonych elementów i dokładnym oczyszczeniu zregenerowana maglownica wygląda i działa jak nowa. Zarówno po wykonaniu regeneracji, jak i po innych ingerencjach w układ kierowniczy konieczne jest ponowne ustawienie zbieżności kół.