Jak zbudowane są wahacze?

Jak zbudowane są wahacze?

Zgodnie z definicją wahacz jest sztywnym elementem mechanizmu, wykonujący ruch obrotowy o określonym kącie. Ten element jest bardzo istotną częścią zawieszenia, ma znaczący wpływ na nośność pojazdu. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Ten stosunkowo niewielki element odpowiada za wiele rzeczy, dlatego też należy regularnie sprawdzać jego stan, a w razie usterki od razu naprawiać.

W jaki sposób zbudowany jest wahacz?

Wahacze są łącznikiem pomiędzy piastą koła a nadwoziem auta. Ograniczone ruchy wahaczy zapewniają stabilność i bezpieczeństwo pojazdu podczas jazdy. Zniszczenie wahacza powoduje uszkodzenie pozostałych elementów zawieszenia, co zagraża bezpieczeństwu jazdy. Obecnie w pojazdach umieszczane są różne typy zawieszenia, jednak wahacze w każdym z nich prezentują się dosyć podobnie. Bardzo ważne jest, aby wahacz wykonany był z trwałych, odpornych na uszkodzenia i odkształcenia materiałów.

Budowa wahacza jest stosunkowo prosta. Wahacz jest oddzielony od koła przez tak zwany silentblock wahacza. Ten element przyjmuje postać metalowo – gumowej tulei, jego głównym zadaniem jest wyciszanie pracy całego układu i tłumienie drgań. Silentblock jest elementem mocno eksploatowanym, dlatego też może ulec zniszczeniu i wymagać wymiany.

Kolejną ważną częścią wahacza jest stworzeń. Jest to konstrukcja odpowiedzialna za skręcanie kół oraz utrzymywanie ich we właściwej pozycji. Sworzeń wahacza jest również odpowiedzialny za stabilizację jazdy i amortyzację samochodu. To dzięki temu niewielkiemu elementu samochód jedzie zgodnie z wybranym przez kierowcę kierunkiem. Uszkodzenie sworzenia powoduje utratę panowania nad samochodem. Ten element umieszczony jest w wahaczu przednim.

Co zrobić, gdy wahacz ulegnie uszkodzeniu?

Ze względu na duży działanie dużych sił na wahacz oraz intensywną pracę tej części, jego elementy mogą ulec uszkodzeniu. Jeżeli któraś z części wahacza uległa uszkodzeniu, można wymienić części lub przeprowadzić regenerację wahaczy. Regeneracja jest rozwiązaniem stosunkowo tańszym i skuteczniejszym, niżeli wymiana elementów. Przeprowadzona przez profesjonalistów pozwala na przywrócenie wahaczom pełnej sprawności. Wymianę wahacza należy przeprowadzić w sytuacji, kiedy stary wahacz ze względu na rozległe uszkodzenia nie nadaje się już do regeneracji.

Jak zbudowane są wahacze?
Wróć do bloga