Jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół w aucie?
Na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem duży wpływ ma stan techniczny pojazdu. Dlatego warto regularnie sprawdzać poprawność działania poszczególnych układów nie tylko podczas corocznych przeglądów technicznych. Jednym z kluczowych elementów pojazdu, który wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy są koła i opony. Z tego względu należy pamiętać o sprawdzaniu i ustawieniu zbieżność kół w aucie.
Czym jest zbieżność kół?
Zbieżność kół w samochodzie to wzajemna relacja i ułożenie kół przednich względem tylnych. Ich ustawienie wbrew pozorom nie powinno być równoległe, a lekko odchylone. Dzięki temu podczas jazdy samochód jedzie prosto bez konieczności siłowania się i mocnego trzymania za kierownicę. Zbieżność jest określana, jako ujemna oraz dodatnia i jest uzależniona od konta ułożenia kół względem siebie.
Samochód o prawidłowej zbieżności kół prowadzi się pewnie, a opony wolniej się zużywają. Co najważniejsze, ilość spalanego paliwa również się zmniejsza. Dlatego ustawienie zbieżności kół powinno dokonywać się regularnie, szczególnie po wymianie kluczowych elementów zawieszenia. W naszym warsztacie nie tylko sprawnie sprawdzisz prawidłowe ustawienie kół, ale nasi specjaliści równie szybko zadbają o prawidłową zbieżność kół w Twoim samochodzie.
Jak wygląda ustawianie zbieżności?
Sprawdzenie zbieżności kół jest niemożliwe w warunkach domowych. Dlatego warto wybrać się do doświadczonego warsztatu. Na miejscu pracownicy za pomocą specjalnego sprzętu sprawdzą, a następnie ustawią prawidłową zbieżność kół. Profesjonalne maszyny pozwalają ustawić zbieżność z dokładnością do pół milimetra. Podczas ustawiania zbieżności pod nadzorem maszyn, mechanik obraca przeciwnakrętką, która znajduje się na drążku kierowniczym do momentu, aż drążek poprzeczny będzie właściwe ustawiony. Takiego zabiegu dokonuje się po obu stornach przednich kół samochodu.
Należy pamiętać, że ustawienie odpowiedniego kąta nachylenia kół będzie zależne od wielu czynników, jak model auta, napęd na tylne lub przednie koła lub od zaleceń producenta. Jeśli zauważymy, że podczas jazdy prosto samochód samowolnie skręca, drży kierownica (powyżej prędkości 110 – 120 km/h) lub jeśli wymieniane były podstawowe elementy układu kierowniczego, jak końcówki drążków kierowniczych, wahaczy, sworzni, felg oraz opon, należy sprawdzić zbieżność kół.