Jak rozpoznać awarię maglownicy?
Sprawne działanie układu kierowniczego wymaga stosowania elementu, który pozwoli na przekształcenie ruchów wykonywanych kierownicą na zmianę kąta, pod jakim są ustawione koła skrętne. Rolę tę odgrywa maglownica, która umożliwia przekształcenie ruchu obrotowego w prostoliniowy. Przyjrzyjmy się bliżej budowie maglownic, objawom ich usterek oraz możliwościom naprawy.
Jakie rodzaje maglownic są dziś montowane?
Maglownica musi przekazywać ruchy wykonywane kierownicą, a także działać niezawodnie w każdych warunkach. W nowoczesnych samochodach spotyka się kilka możliwych rozwiązań. Do najpowszechniej stosowanych należą przekładnie zębatkowe, które wyróżniają się prostą budową – w obudowie wypełnionej stałym smarem jest umieszczona listwa zębata współpracująca z zębnikiem, czyli kołem zębatym o niewielkiej średnicy. W samochodach ciężarowych stosowane są także maglownice z przekładnią ślimakową lub globoidalną, co pozwala na lepsze przenoszenie dużych sił, choć zapewnia mniejszą precyzję. W niektórych ciężarówkach i pojazdach terenowych montuje się też przekładnie kulkowo-śrubowe.
Jak rozpoznać awarię maglownicy?
Najłatwiejsze do zaobserwowania są pojawiające się na kierownicy luzy, a więc sytuacja, w której ruch kierownicą nie przekłada się na zmianę położenia kół. Symptomem uszkodzenia są także znaczne zmniejszenie precyzji działania przekładni oraz hałas pojawiający się podczas skręcania kół. Do niepokojących objawów należą wycieki z układu kierowniczego. O awarii mogą świadczyć także odczuwalne na kierownicy drgania.
Co można zrobić, gdy maglownica się zepsuje?
Najprostszym sposobem jest wymiana całego elementu, co jednak wiąże się ze znacznym wydatkiem. Tańszym, a równie skutecznym rozwiązaniem jest regeneracja elementu. W jej ramach wykonuje się zwykle szlifowanie listwy zębatej oraz zabezpieczenie jej powierzchni. Wymienia się także uszczelnienia, a w razie potrzeby wyrównuje wewnętrzną powierzchnię cylindra, a niekiedy przeprowadza tulejowanie pozwalające na przywrócenie sprawności zaworu dystrybucyjnego.