Czym objawia się zużycie wahacza?
Samochody są maszynami o mocno skomplikowanej budowie i dużej ilości układów, które wpływają bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest zawieszenie. Na jego stan wpływa kilka czynników, jednak nie na wszystkie są zależne od kierowcy. Styl jazdy, częsty kontakt z solą, nawierzchnie złej jakości czy niskie temperatury – te wszystkie czynniki mają wpływ na pojawianie się usterek w zawieszeniu. Do najczęściej występujących awarii zawieszenia należy uszkodzenie wahacza.
Jakie objawy świadczą o uszkodzeniu wahacza?
Wahacz jest elementem odpowiedzialnym za komfort prowadzenia pojazdu oraz zminimalizowanie potrzeby korygowania toru jazdy. Jeżeli któryś z wahaczy uległ zniszczeniu, może to doprowadzić do uszkodzenia dalszych części układu. To z kolei może skutkować straceniem panowania nad pojazdem w trakcie jazdy, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia kierowcy oraz pasażerów, nawet przy pozornie niewielkiej prędkości. Z tego tytułu należy odpowiednio wcześniej przeprowadzić regenerację wahaczy lub wymienić je na nowe.
Pierwszymi objawami zużycia wahacza są zauważalne i często dosyć dobrze słyszalne luzy na wahaczu, które można wykryć podczas poruszaniu kołem. Jeżeli pojawią się stuki lub hałasy z okolic wahacza podczas jazdy, to znak, że jest on już mocno zużyty. Kolejnym objawem uszkodzenia wahacza może być zmniejszenie komfortu podczas kierowania pojazdem – koła mogą reagować z dużym opóźnieniem, a przy niewielkich skrętach nawet wcale.
W momencie, kiedy zostaną wykryte pierwsze objawy zużycia się wahaczy, należy jak najszybciej udać się do stacji diagnostycznej, aby sprawdzić stan zawieszenia. Jeżeli wahacze uległy zużyciu, można poddać je regeneracji, oszczędzając tym samym nieco pieniędzy i pozytywnie oddziałując na środowisko. Jeżeli jednak wahacze są już całkowicie zniszczone, konieczna jest wymiana ich na nowe.