Co może być przyczyną uszkodzenia maglownicy?
Maglownica jest jednym z najbardziej istotnych elementów układu kierowniczego, dzięki któremu możliwe jest przeniesienie siły rąk osoby kierującej z kierownicy na siłę osiową, która odpowiada za skręt kół w samochodzie. Chociaż w tym celu można stosować także przekładnię kierowniczą, maglownica znana również jako przekładnia zębata jest o wiele częściej wykorzystywana we współczesnych pojazdach. Maglownica, podobnie jak inne elementy układu kierowniczego, może ulec awarii.
Jakie są najczęściej występujące przyczyny uszkodzenia maglownicy?
Czynniki powodujące uszkodzenie maglownicy można podzielić na te, na które właściciel pojazdu ma wpływ, oraz te, na które nie ma wpływu. Przekładnie kierownicze w normalnych warunkach nie powinny ulec awarii przez przynajmniej 100000 kilometrów. Niestety, przez pierwszy czynnik, na który kierowcy nie mają wpływu, czyli dziurawe drogi, często ten dystans znacznie się skraca. Co prawda osoba prowadząca samochód może próbować unikać dziur na drodze, jednak niekiedy jest to wręcz niemożliwe.
Częstym powodem awarii maglownicy są powtarzalne przeciążenia, powstające w wyniku uderzenia w przeszkody spotykane na drodze. Największe szkody w układzie kierowniczym i maglownicy wyrządza uderzenie w nierówność czy krawężnik na skręconych kołach. Następną przyczyną wystąpienia awarii maglownicy jest złe dopasowanie felg do opon. Duże obręcze felg zamontowane na nisko – profilowych oponach powodują zbyt niski stopień wytłumienia drgań, co w konsekwencji skutkuje przeniesieniem tych drgań na układ zawieszenia i układ kierowniczy. Niestety, nawet w przypadku unikania dziur w drogach i innych czynności mogących wpłynąć na szybsze zniszczenie maglownicy, losowa sytuacja może doprowadzić do jej uszkodzenia.
Jeżeli maglownica ulegnie zniszczeniu, można wymienić ją na nową lub poddać regeneracji. Regeneracja jest procesem o wiele bardziej opłacalnym, polegającym na naprawie uszkodzonych elementów maglownicy. To, czy ten element nadaje się do regeneracji, powinien stwierdzić doświadczony pracownik firmy zajmującej się między innymi regeneracją maglownic.